Domov/Home
REGIÓNY SLOVENSKA - Abov - Hont - Horehronie - Podpoľanie - Dolné Pohronie a Poiplie - Šariš  - Spiš  

HRNČIARSKE ZALUŽANY



Video




Prehrať video


Maďarský preklad komentára
Hrnčiarske Zalužany község a Losonci-katlanban a Szuha-patak (Suchá) völgyében fekszik. A község első írásos említése 1362-ből származik, de már korábban, a 12. században keletkezett. A múltban Kishont megyéhez tartozott és a Jánoky és Jákoffy nemesi családok birtokában volt. Lakosai főleg fazekassággal foglalkoztak, tűzálló téglákat és cserepet gyártottak. A 18. században a községben cserépgyártással foglalkozó manufaktúra működött. A község ismert népi kultúrájáról és gazdag népi építészettel is rendelkezik. Hrnčiarske Zalužany domináns épülete a római katolikus templom. Ezen kívül a községben van általános iskola, óvoda és futballpálya. A fazekasság hagyományát hűen őrzi a Šamotka Kerámiakészítő Szövetkezet. A község a Poltári járáshoz tartozik, lakosainak száma jelenleg 842 fő.

Anglický preklad komentára
Hrnčiarske Zalužany is located in the valley of the Suchá brook in Lučenecká hollow. The first time it is noticed on paper as early as 1362 but it originated as early as the 12th century. In the past the village belonged to Malohont and it was owned by aristocratic families of Jánoky and Jákoffy. The local inhabitants were skillful in pottery, they produced fireproof bricks and tiles. In the 18th century there was tile manufactory. The village is known for its folk culture and rich architecture. The dominant of Hrnčiarske Zalužany is a Roman – Catholic church. Besides that you find there an elementary school, kindergarten and football pitch. The tradition of the village is still maintained by a cooperative society of the ceramics Šamotka. Nowadays, the village has 842 inhabitants and it belongs to the county town Poltár.

Nemecký preklad komentára
Hrnčiarske Zalužany liegt im Tal des Baches Sucha im Talkessel Lučenecká kotlina. Erste mal wurde es erst im Jahre 1362 erwähnt, aber gegründet wurde es schon im 12. Jahrhundert. In der Vergangenheit gehörte das Dorf dem Malohont und den adeligen Familien Jánokyovci und Jákoffyovci. Die Bewohner beschäftigten sich hauptsächlich mit Töpferhandwerk und haben die feuerfesten Ziegel und Dachziegel produziert. Im 18. Jahrhundert arbeitete hier eine Dachziegelmanufaktur. Das Dorf ist mit seiner Volkskultur und Architektur berühmt. Die römischkatolische Kirche bildet die Dominante des Dorfes. Außerdem finden sie hier noch eine Grundschule, ein Kindergarten und Fußballplatz. Die Produktionsgenossenschaft der Keramik Šamotka bewahrt bis heute sehr erfolgreich die Töpferhandwerktradition. Das Dorf zählt gegenwärtig 842 Einwohner und gehört im Poltar Bezirk.

Print/Tlačiť