Domov/Home
REGIÓNY SLOVENSKA - Abov - Hont - Horehronie - Podpožanie - Dolné Pohronie a Poiplie - Šariš  - Spiš  

STRÁNSKA- OLDALFALVA



Video




Prehra video


Maďarský preklad komentára
Oldalfalva (Stránska) község Tornaljától (Tornaža) 5 km-re délnyugatra fekszik. A község első említése 1332-ben történt, a település azonban már a 12. században is létezett. A falu a gömöri vár birtokához tartozott. A község történelmében főleg az 1848-as év emlékezetes, ugyanis a magyar szabadságharc katonasága és az osztrák császári csapatok közötti ütközetre került sor a falu határában. A falut 1876-ban tűzvész pusztította el. A község domináns épülete az 1931-ben épült református templom. Oldalfalva további szép műemléke az 1899-ből származó klasszicista kastély, amely a Szatmáry – Király nemesi család, majd a Bay család tulajdonában volt. A kastélyban 1951 óta gyermekotthon működik, amely az épület 2003-ban történt felújítása után családi típusú gyermekotthonná alakult át.

Anglický preklad komentára
At 5 km distance to the southwest from Tornaža the village Stránska is located. We didn´t know anything about it up to the year 1332 but the first seat was as early as the 12th century there. The village belonged to the castle Gemer. In its history above all the year 1848 is commemorative, when the battle between rebel Hungarian and Austrian imperial army transpired. In the year 1876 the village was devastated by the wildfire. The dominant of the village is a reformed church from 1931. An interesting and nice kept trim monument of Stránska is a classicistic mansion from 1899. It belonged to the hungarian noble family of Szatmáry-Király, to the family Bay. From the year 1951 there has a seat the house for unwanted children. From august 2003, when reconstruction works were finished, it was transmuted into the House of family character.

Nemecký preklad komentára
Die Gemeinde Stránska liegt 5 Km südwestlich von Tornaža. Erstemal wurde sie im Jahre 1332 erwähnt, aber die erste Siedlung stand hier schon im 12. Jahrhundert. Die Gemeinde gehörte der Burg Gemer. Im Jahre 1848 wurde hier ein Kampf zwischen ungarischen Empörern und österreichischen Kaiserarmee abgespielt. Im Jahre 1876 wurde sie niedergebrannt. Die reformierte Kirche aus dem Jahre 1931 bildet die Dominante der Gemeinde. Interessante und gut gepflegte Sehenswürdigkeit ist das klassizistische Kastell aus dem Jahre 1899. Es gehörte der Adelfamilie Szatmáry-Király und Familie Bay. Seit dem Jahre 1951 siedelt hier ein Kinderheim. Seit August 2003, nachdem die Rekonstruktion beendet wurde, wurde das Heim auf Familienkinderheim transformiert.

Print/Tlači